El ple constituent del nou Secretariat Nacional es reprendrà dissabte a la seu nacional de l’Assemblea

Dissabte passat, a les 20 h, es va ajornar el ple de constitució del Secretariat Nacional de l’Assemblea Nacional Catalana pel mandat 2024-2026 després que cap dels candidats que es van postular per a la presidència aconseguís el suport necessari de 2/3 parts dels secretaris presents.El ple es reprendrà aquest dissabte, 1 de juny, a les 09.00 hores, a la seu nacional de l’entitat, al carrer de la Marina, 315 de Barcelona.

L’ordre del dia, que inclou l’elecció dels quatre càrrecs orgànics de l’entitat, es manté. Les candidatures a la presidència, la vicepresidència, la secretaria i la tresoreria necessiten el suport de 2/3 parts dels secretaris nacionals presents al ple per a ser elegides.

En el ple constituent, que és a porta tancada com la resta de plens, a més d’elegir els càrrecs orgànics, es constitueixen els 72 secretaris nacionals elegits pels socis:

  • 52 pel bloc de representació territorial,
  • 13 pel bloc de representació nacional,
  • 5 pel bloc de representació sectorial i
  • 2 pel bloc de representació de joves.

S’ajorna el ple constituent del nou Secretariat de l’Assemblea

El ple de constitució del nou Secretariat Nacional ha finalitzat sense que cap dels candidats que s’han postulat per a la presidència hagi aconseguit el suport necessari de 2/3 parts dels secretaris presents. A les 20 h s’ha decidit ajornar el ple per reprendre’l durant els pròxims dies.

Cal recordar que l’Assemblea és una entitat assembleària que treballa per la independència sempre sota un esperit transversal i democràtic. És per això que l’elecció dels càrrecs orgànics s’ha de fer amb el màxim consens dels membres del Secretariat Nacional.

Resultats definitius de les eleccions al Secretariat Nacional


La Junta Electoral ha fet públics aquest dijous 23 de maig els resultats definitius de les eleccions al Secretariat Nacional de l’Assemblea. Els resultats s’han proclamat passat el termini de dos dies que la Junta Electoral ha disposat per resoldre possibles al·legacions. 

En aquestes eleccions s’han elegit un total de 72 secretàries i secretaris nacionals, distribuïts en 52 pel bloc de representació territorial, 13 pel bloc de representació nacional, 5 pel bloc de representació sectorial i 2 pel bloc de representació de joves. 

El pròxim dissabte 25 de maig tindrà lloc a Vilafranca del Penedès el Ple constituent del Secretariat Nacional, on s’escolliran els quatre càrrecs orgànics de l’entitat: presidència, vicepresidència, secretaria i tresoreria. La seva elecció requereix una majoria de dos terços dels secretaris o secretàries nacionals presents al ple. 

Les candidatures als quatre càrrecs orgànics no es presenten amb antelació sinó que s’anuncien en el mateix ple, i qualsevol secretari o secretària nacional, independentment del bloc pel qual s’ha presentat, es pot proposar per a qualsevol dels quatre càrrecs. 

27 de maig, a Terrassa, presentació del llibre ‘Salvador Puig Antich, cas obert’ amb Jordi Panyella

El dilluns 27 de maig, a Terrassa, es farà la presentació del llibre Salvador Puig Antich, cas obert amb el seu autor, el periodista Jordi Panyella.

L’acte començarà a les 18.30 a la Biblioteca Central de Terrassa.

24 de maig, a Bellaterra, Marcel Farinelli farà la xerrada ‘Què sabem de l’Alguer’

L’Assemblea Nacional de Catalunya a Bellaterra continua amb el cicle “Parlem dels Països Catalans”, un seguit d’actes que mostren com es viu la catalanitat a Catalunya del Nord, a les Illes Balears, al País Valencià, a l’Alguer, a Andorra i al Principat.

Per això comptem amb la participació de ponents representants dels diversos cantons del territori.

El divendres 24 de maig, l’historiador Marcel A. Farinelli farà la seva xerrada amb el tema, “Què sabem de l’Alguer?”.  Durant l’acte es presentarà el llibre d’Antoni Simon Mossa, “L’Alguer i Sardenya durant el franquisme”.

L’acte començarà a les 19.30 al Centre Cívic.

14 de juny, a Bellaterra, Quim Torra tancarà el cicle ‘Parlem dels Països Catalans’

Com a últim acte del Cicle, ens complau informar-vos que el M.H. President Quim Torra, el dia 14 de juny abordarà un tema tan cabdal, com és el de la llengua. 

El títol de la seva ponència és ben explícit, “Si la llengua falla, fallarà tot”

Joaquim Torra i Pla (Blanes, 28 de desembre de 1962), és un polític, advocat, editor i escriptor català. Va ser president de la Generalitat de Catalunya des del 17 de maig de 2018 fins al 28 de setembre de 2020. És un dels impulsors de la Crida Nacional per la República.

La seva trajectòria política s’inicia el setembre del 2009, quan dona suport a l’associació independentista catalana Reagrupament, una escissió d’Esquerra Republicana de Catalunya. Ha format part de diferents associacions independentistes, entre les quals destaca Sobirania i Justícia, la qual va presidir del 2011 al 2014, a més d’esdevenir director de la Revista de Catalunya el 2012. Ha sigut membre del consell permanent de l’Assemblea Nacional Catalana i vicepresident d’Òmnium Cultural, entitat que va presidir entre el juliol i el novembre del 2015 en substitució de Muriel Casals.

El 10 de maig de 2018 va ser proposat com a candidat a la Presidència de la Generalitat pel President Carles Puigdemont.

Ha escrit diversos llibres, entre els quals es poden destacar Ganivetades suïsses (2007), Periodisme? Permetin! La vida i els articles d’Eugeni Xammar (2008) o Viatge involuntari a la Catalunya impossible (2009), l’últim dels quals va obtenir el premi Carles Rahola d’assaig.

Us hi esperem.

Resultats provisionals de les eleccions al Secretariat Nacional de l’Assemblea

La Junta Electoral ha fet públics aquest dissabte 18 de maig els resultats provisionals de les eleccions al Secretariat Nacional de l’Assemblea. Després d’una votació que s’ha allargat més de quatre dies (del 14 al 18 de maig), ja són públics els secretaris escollits pels socis de l’entitat independentista.

El dijous 23 de maig, un cop s’hagin resolt possibles reclamacions, la Junta Electoral farà públics els resultats definitius. Les secretàries i secretaris nacionals escollits pels membres de ple dret de l’entitat, es trobaran el dissabte 25 de maig a Vilafranca del Penedès en el ple de constitució del nou Secretariat Nacional. En aquest primer plenari, els membres del nou Secretariat escolliran els quatre càrrecs orgànics: presidència, vicepresidència, tresoreria i secretaria. Per a ser escollits, han d’aconseguir el suport de 2/3 parts del Secretariat. Cal recordar que totes les secretàries i secretaris, sigui quin sigui el bloc on s’han presentat (nacional, territorial, sectorial o jove), poden optar als càrrecs orgànics de l’entitat, més enllà dels vots que hagin obtingut cada un en aquestes eleccions.

L’entitat es felicita per un procés electoral transparent i que ha transcorregut sense incidències. Alhora, vol agrair la participació dels 3.976 socis en les votacions (un augment de gairebé el 20% respecte a les eleccions de 2022), així com a totes les persones que s’han presentat a aquestes eleccions i també als voluntaris que han fet possible els punts d’assistència a la votació presencials.

Consulteu aquí els resultats provisionals.

L’Assemblea protegeix el seu arxiu històric signant un acord amb ADVN

L’Assemblea Nacional ha signat, aquest dimarts 14 de maig, un acord amb Archives for National Movements (ADVN) per cedir-los l’arxiu històric. ADVN és un centre d’arxiu i de recerca, amb seu a Anvers (Flandes), especialitzat en moviments nacionals i que inclou àmbits com el nacionalisme o la identitat cultural. La missió principal d’aquest arxiu és recollir, preservar, investigar i fer accessible aquest patrimoni. D’aquesta manera l’entitat independentista conserva, fora de l’estat espanyol, uns documents fonamentals per entendre el creixement i l’acció del moviment sobiranista des del 2012.

El projecte de conservació es va reactivar durant el mandat anterior, amb un treball de valoració i selecció del material i de la informació i documentació produïda o rebuda per l’Assemblea. Aquest projecte es va engegar  amb l’objectiu de custodiar i conservar l’arxiu històric fora de l’abast de l’Estat espanyol. L’objectiu és que pugui ser consultat i analitzat per generacions futures, com a patrimoni històric del nostre país i història de l’independentisme civil. Es va revisar la feina feta en anteriors mandats, es va contactar amb entitats que van assessorar per definir plans d’arxius i es va dipositar el material a la intranet. També es van establir criteris de registre, assegurant que no se cedís material a personal no autoritzat.

Durant l’actual mandat, presidit per Dolors Feliu, que ara finalitza amb les eleccions al Secretariat Nacional de l’entitat, s’ha conclòs la recopilació de l’arxiu de l’Assemblea. Aquesta tasca s’ha fet amb la coordinació del secretari de l’entitat, Jordi Domingo. També s’han recuperat diversos documents extraviats, gràcies a la col·laboració de professionals interessats en la història de l’entitat.

Finalment, a través de la xarxa d’investigadors i acadèmics europeus, anomenada National Movements and Intermediary Structures in Europe (NISE), centrada en la recerca i el patrimoni sobre els moviments nacionals a Europa, es va contactar amb l’arxiu especialitzat en moviments nacionals (ADVN). L’Assemblea va decidir que cediria l’arxiu a aquesta última entitat, però que sempre en conservaria la propietat i que es requeriria el permís explícit de l’Assemblea en el cas de voler retirar documentació confidencial. I així, s’ha consolidat una versió de l’arxiu, que ara serà protegida i guardada, i que estudiants, investigadors i periodistes podran consultar. Entre altres documents, l’arxiu inclou les actes de les assemblees generals i plens del Secretariat de l’Assemblea així com els discursos de cada Onze de Setembre.

17 de maig, a Bellaterra, xerrada amb Amadeu Gallart ‘Coprincipat d’Andorra, entre Macron i l’Arquebisbe’

Coprincipat d’Andorra, entre Macron i l’Arquebisbe

Aquest és el suggestiu títol de la propera xerrada, que es farà el divendres 17 de maig a Bellaterra.

Serà l’Amadeu Gallart i Sort, economista i historiador de l’Alt Pirineu qui ens aprofundirà en el coneixement del Principat d’Andorra, un petit estat al cor del Pirineu i força desconegut en àmbits aliens a l’oci i el lleure.

L’acte començarà a les 19.30 a la sala 1 d’Octubre del Centre Cívic.

La xerrada és inclosa en el cicle de xerrades Parlem dels Països Catalans.

22 de maig, a Palau-solità i Plegamans, acte amb Elisenda Paluzie

El dimecres 22 de maig, a Palau-solità i Plegamans, és farà un acte amb Elisenda Paluzie, vicepresidenta de la UNPO, l’Organització de Nacions i Pobles No Representats.

L’acte començarà a les 19.30, a l’Auditori de Can Cortés.

17 de maig, a Sabadell, presentació del llibre ‘Si m’ho permeteu’ de Josep M Virgili

El divendres 17 de maig, a Sabadell, es farà la presentació del llibre Si m’ho permeteu, de Josep M Virgili, membre del Grup Koine i de Llengua i República.

L’acte començarà a les 19.00 a l’Espai Àgora (Sol i Padrís, 93) i en farà la introducció Àngels Folch.

L’UNPO aprova tres resolucions sobre Catalunya de l’Assemblea, que revalida la vicepresidència de l’organització internacional

Del 10 al 12 de maig, una delegació de l’Assemblea liderada per la seva presidenta, Dolors Feliu, s’ha desplaçat a Múnic per representar Catalunya en la dinovena Assemblea General de l’UNPO, que enguany s’ha celebrat a la seu nacional del Congrés Mundial Uigur, que ha fet d’amfitrió. L’expresidenta d’Assemblea Elisenda Paluzie ha renovat la vicepresidència de l’UNPO, amb la doctora Sindhi Rubina Greenwood com a presidenta.

Durant l’Assemblea General, s’han aprovat diverses resolucions presentades per alguns membres de l’UNPO. Entre elles, tres propostes de l’Assemblea, que denuncien l’ús d’espionatge contra la societat civil, la catalanofòbia i les falses acusacions de terrorisme per silenciar moviments democràtics i pacífics, com l’independentisme català.

La trobada ha reunit representants de les nacions i pobles membres d’UNPO, així com acadèmics i experts, que han debatut sobre drets humans, democràcia i autodeterminació, amb la presentació de la campanya Repensant l’autodeterminació, coordinada per la professora de geopolítica d’Oxford Fiona McConnell, i d’altres sobre identitat i narrativa o empoderament sostenible, així com de la branca jove de l’UNPO. També s’ha donat la benvinguda a dos nous membres, la República d’Annobón i Gilgit Baltistan.

La presidenta de l’Assemblea, Dolors Feliu, ha destacat la importància de l’existència d’espais on les minories i els pobles no representats poden debatre, compartir experiències i teixir lligams de cooperació i solidaritat. “Cal entendre el dret a l’autodeterminació des d’una perspectiva universalista: cada cas és particular, però els drets que estan en joc són els mateixos. El dret a l’autodeterminació i a la independència és una peça clau per promoure democràcies més sanes i justes, i poder garantir altres drets fonamentals”.

L’UNPO i l’Assemblea

L’Assemblea és membre de l’UNPO des del 2018, en el marc de la seva estratègia internacional de difusió de la causa catalana, la lluita pel dret a l’autodeterminació i la denúncia dels abusos de l’estat espanyol. Les col·laboracions amb UNPO han estat molt fructíferes els darrers anys i han permès, per exemple, la publicació de l’informe Tools of Repression o la denúncia davant els Relators Especials de Nacions Unides que va comportar una dura comunicació que denunciava el Catalangate i exigia explicacions i reparacions a l’estat espanyol.

L’UNPO és una organització internacional que té com a objectiu defensar el dret a l’autodeterminació dels seus membres: pobles indígenes, minories, estats no reconeguts i territoris ocupats. Entre els seus 40 membres s’hi troben nacions i pobles com Balutxistan, Acheh, Cabília, el Tibet o Zambesia.

Fins el 18 de maig, els socis de l’Assemblea escullen el nou Secretariat Nacional de l’entitat

Demà dimarts, 14 de maig, comencen les votacions per escollir els membres del Secretariat Nacional de l’Assemblea, l’òrgan de govern executiu que regeix, administra i representa l’entitat. El termini per votar s’allargarà fins al dissabte, 18 de maig, a les 14 h.

Les votacions seran totalment telemàtiques mitjançant una plataforma de votació a la qual només hi tenen accés els membres de ple dret de l’entitat. Un cop finalitzat el termini de votació, el mateix dissabte a la tarda, es faran públics els resultats provisionals. El dijous 23 de maig es publicaran els resultats definitius.

A les eleccions s’escullen un total de 77 secretaris nacionals, que exerceixen les seves funcions i responsabilitats de forma col·legiada: 57 pel bloc territorial, 13 pel bloc nacional, 5 pel bloc sectorial i 2 pel bloc jove. En aquestes eleccions es presenten 28 candidats i candidates pel bloc nacional, 9 pel sectorial i 3 pel jove. Pel que fa al bloc territorial, les diferents regions sumen un total de 67 candidatures.

Tots els socis i sòcies de ple dret poden votar al bloc territorial i nacional. Al bloc sectorial només hi poden votar els inscrits en alguna assemblea sectorial, i al bloc jove hi poden votar els que tinguin 35 anys o menys en la data de convocatòria de les eleccions.

Per cada bloc es poden votar 2/3 parts del total de les candidatures que s’escullen. Per exemple: de les 13 candidatures del bloc nacional que han de ser escollides se’n poden votar 9. Les votacions són totalment telemàtiques, però dissabte, de 10 h a 14 h, s’habilitaran punts d’assistència de votació presencial on voluntaris de l’entitat ajudaran a votar telemàticament a qui ho necessiti. 

D’altra banda, un cop publicat el resultat definitiu, el dissabte 25 de maig, se celebrarà a Vilafranca del Penedès el ple de constitució del nou Secretariat Nacional, on s’escolliran els quatre càrrecs orgànics de l’entitat: presidència, vicepresidència, secretaria i tresoreria.

Recuperar la majoria: tornar a posar la independència al centre

Els resultats de les eleccions catalanes d’aquest 12 de maig no poden ser més clarificadors:

  • Els partits dits independentistes s’han dedicat els darrers set anys (2017-2024), després del Primer d’Octubre, a gestionar la miserable autonomia de Catalunya i a donar suport al Govern espanyol. Han desactivat deliberadament el procés cap a la independència i han bloquejat fer efectiva la independència al Parlament.
  • El resultat d’aquesta estratègia, com mantes vegades hem dit des de l’Assemblea, ha tornat a ser contundent: la desmobilització del votant independentista, que s’ha passat massivament a l’abstenció, i el malbaratament de la majoria independentista al Parlament.
  • Del 52% de vot popular a favor de les opcions dites independentistes el 2021 s’ha passat al 43,6% dels vots, i dels 2.079.330 vots a les eleccions del 2017 als 1.355.733 d’enguany.
    L’autonomisme desmobilitza l’independentisme. Erradicar la independència de la centralitat política només ha beneficiat el PSC-PSOE, el PP i VOX i al seu projecte inequívoc de gestió de la unitat d’Espanya.
  • Ara per ara, i després d’aquests resultats electorals, l’independentisme no està en condicions d’activar una majoria al Parlament, però sí de bloquejar que s’imposi una majoria autonomista i de tornar a activar la majoria social independentista en els mesos vinents.

En aquest context, l’Assemblea exigeix als partits dits independentistes:

  1. Que no donin cap vot ni abstenció al PSC-PSOE i bloquegin formar un govern autonomista.
  2. Que no negociïn l’abstenció del PSC-PSOE per tal de formar un govern JUNTS-ERC en minoria que quedaria condicionat permanentment al PSC-PSOE.
  3. Que recuperin un programa unitari d’acció independentista per fer efectiva la independència des del Parlament de Catalunya.
  4. Que a partir d’un acord unitari d’acció es torni a mobilitzar la majoria independentista i es convoquin noves eleccions a l’octubre.
  5. Que es promoguin nous lideratges per tal de donar credibilitat a la renovada estratègia independentista.

L’Assemblea continuarà sent-hi amb la mateixa fermesa, treballant des de cada barri i poble per fer palès que la independència de Catalunya és necessària i possible.

Ara, més que mai, és el moment de reforçar l’independentisme civil.

Actes informatius de les eleccions al Secretariat Nacional

La Junta Electoral ha fet pública la llista de candidatures finalment admeses a les eleccions al Secretariat Nacional, que tindran lloc de forma telemàtica entre el 14 i el 18 de maig

Pots consultar les fitxes de les candidatures a la plataforma de votacions

A partir del 4 de maig, i fins al 13 de maig, se celebraran els actes de publicitat de les candidates i candidats amb actes presencials i telemàtics. 

Per conèixer els candidats podràs formular-los preguntes durant aquests actes o també des de la plataforma de votacions

Recorda que a la web de les eleccions hi trobaràs tota la informació. 

Actes de presentació dels candidats al Vallès Occidental

  • Dimarts 7 de maig, a St. Cugat del Vallès, a les 19.00, a la Casa de Cultura. Es podrà seguir a Youtube.
  • Divendres 10 de maig, a Terrassa, a les 19.00, Casal de Sant Pere, passeig del Vint-i-dos de Juliol, 337.