L’Assemblea apel·la a Junts, ERC i la CUP a no donar cap suport actiu o passiu a la investidura d’Illa

El Secretariat Nacional de l’Assemblea Nacional Catalana ha aprovat una declaració política que apel·la a Junts per Catalunya, Esquerra Republicana i la CUP a no proporcionar cap suport actiu o passiu a l’eventual investidura del primer secretari del PSC, Salvador Illa. L’Assemblea adverteix que els partits independentistes no poden votar un candidat que en el conflicte amb l’Estat espanyol va donar suport a l’aplicació de l’article 155 i que defensa les posicions de les institucions espanyoles i els seus tribunals.

Catalunya es troba en una cruïlla històrica per al seu futur com a nació avançada. En aquest entreforc el Secretariat Nacional reclama als partits independentistes no facilitar la presidència al candidat socialista. El seu relat des de fa anys presenta el procés independentista com la causa de la suposada fractura de la convivència a Catalunya i la seva decadència, quan la realitat és la contrària: la dominació espanyola genera la inestabilitat política, la baixa qualitat de la nostra economia, la desnacionalització del nostre país i la degradació del seu medi natural. A més, els partits d’obediència catalana no poden fer president de la Generalitat un candidat que utilitza sistemàticament la llengua castellana en els seus actes públics i que castellanitza topònims i ciutats. Un president de la Generalitat amb aquesta pràctica degradarà el prestigi i l’ús social del català.

Per tot això, el Secretariat Nacional anuncia que l’Assemblea respondrà davant una eventual investidura de Salvador Illa intensificant el pla de mobilitzacions.

D’altra banda, en el moment del retorn, el Secretariat Nacional creu que el MHP Carles Puigdemont mereix el reconeixement del poble català pels seus anys d’exili i per la tasca de projecció internacional del conflicte entre Catalunya i Espanya. Un reconeixement que esdevindrà defensa popular de la seva integritat si el poder judicial espanyol intenta arrestar-lo. En aquest sentit, l’Assemblea estarà llesta i preparada per rebre i acompanyar Puigdemont en un retorn sense qualsevol ombra de partidisme.

El Secretariat Nacional també ha aprovat un altre document que conté un seguit de prioritats per encaminar l’acció política de l’Assemblea pels pròxims dos anys de mandat per revertir la situació d’estancament i desencís de l’independentisme.

L’Assemblea comença un cicle de trobades participatives per tot Catalunya amb el lema “Reactivem-nos”

L’Assemblea Nacional Catalana (ANC) inicia una gira per diverses ciutats de Catalunya per escoltar l’independentisme i reactivar-lo. Sota el clam “Reactivem-nos”, Lluís Llach i Jordi Pesarrodona inicien una sèrie de trobades participatives amb l’independentisme, per acostar el Secretariat Nacional a les assemblees territorials i engrescar les bases per a un nou embat.

Una de les prioritats del Secretariat Nacional actual és millorar la comunicació bidireccional amb les assemblees de base. L’objectiu és tornar a activar l’independentisme i escoltar les diferents propostes de les bases fent desenes de trobades pel Principat. D’aquesta manera es vol construir un nou full de ruta, de baix a a dalt, que expressi el que sent l’independentisme. Aquesta campanya ha de servir per enfortir de nou la musculatura de l’independentisme i de l’Assemblea.

En aquest mapa podreu trobar actualitzades totes les xerrades que s’han programat.

L’Assemblea, amb Abel Mora, nou pres polític

Per vergonya de la judicatura espanyola, administrada en nom del rei Felip VI, el dijous 30 de maig Abel Mora va ingressar a Can Brians condemnat a 3 anys i 9 mesos de presó. És un nou pres polític, una nova víctima de la causa general contra l’independentisme, la persecució judicial iniciada amb el discurs del monarca espanyol el 3 d’octubre de 2017, el dia de l’aturada general de país.

L’encarcerament d’Abel Mora evidencia els arrelats prejudicis del sistema judicial espanyol, impropis d’una justícia de la Unió Europea, contra tots els qui qüestionen la “unidad de España”. Els catalans que defensem la independència constituïm el que el TJUE va denominar «Grup Objectivament Identificable». El Tribunal Suprem no condemna l’Abel per l’agressió a un viatger carregat de simbologia espanyola en un vagó del metro el 10 de novembre de 2018, el dia d’una manifestació de Jusapol, associació ultradretana de policies nacionals i guàrdies civils. Els magistrats reconeixen que l’agressor va ser una altra persona, no identificada. L’acusen de vigilar el vagó perquè aquesta desconeguda pogués actuar. En definitiva, l’empresona per ser una persona amb «postulats independentistes de tall anarquista», com diu la sentència, i viatjar en metro en aquell moment.

És tota una advertència que Abel Mora fos tancat a Can Brians el mateix dia en què s’aprovava la Llei d’amnistia per a la normalització institucional, política i social a Catalunya. Junts per Catalunya i ERC, que van acordar-la amb el govern de Pedro Sánchez, han de tenir molt present que no hi ha normalització possible, perquè el conflicte entre Catalunya i Espanya es manté intacte en tots els seus àmbits: institucional, perquè Catalunya es regeix per un Estatut que no és el que van votar els seus ciutadans; polític, perquè no es reconeix el dret a l’autodeterminació de la nació catalana, i social perquè els 22.000 milions d’espoli fiscal anual ataquen els fonaments de l’estat del benestar català (educació, sanitat, ajudes a la dependència, habitatge social, rodalies, etc.).

L’empresonament d’Abel Mora evidencia que el Regne d’Espanya continua determinat a retenir Catalunya per la força, sense el consentiment dels catalans. Davant d’aquest abús de poder el poble català només té la via de la desobediència civil que han seguit tantes nacions i tants col·lectius, amb referents com Gandhi, Martin Luther King, Nelson Mandela o Václav Havel. La via de la resistència pacífica exigeix no tenir por a la judicatura espanyola ni a la presó. L’Assemblea considera el sacrifici d’Abel Mora un exemple del coratge imprescindible per continuar el conflicte amb Espanya. I estarà al seu costat en tot allò que necessiti i ens demani.

Luís Llach – President
Nohemí Zafra – Vicepresidenta
Sílvia Ventura – Secretària
Jaume Valls – Tresorer

Assemblea Nacional Catalana

Resultats definitius de les eleccions al Secretariat Nacional


La Junta Electoral ha fet públics aquest dijous 23 de maig els resultats definitius de les eleccions al Secretariat Nacional de l’Assemblea. Els resultats s’han proclamat passat el termini de dos dies que la Junta Electoral ha disposat per resoldre possibles al·legacions. 

En aquestes eleccions s’han elegit un total de 72 secretàries i secretaris nacionals, distribuïts en 52 pel bloc de representació territorial, 13 pel bloc de representació nacional, 5 pel bloc de representació sectorial i 2 pel bloc de representació de joves. 

El pròxim dissabte 25 de maig tindrà lloc a Vilafranca del Penedès el Ple constituent del Secretariat Nacional, on s’escolliran els quatre càrrecs orgànics de l’entitat: presidència, vicepresidència, secretaria i tresoreria. La seva elecció requereix una majoria de dos terços dels secretaris o secretàries nacionals presents al ple. 

Les candidatures als quatre càrrecs orgànics no es presenten amb antelació sinó que s’anuncien en el mateix ple, i qualsevol secretari o secretària nacional, independentment del bloc pel qual s’ha presentat, es pot proposar per a qualsevol dels quatre càrrecs. 

Recuperar la majoria: tornar a posar la independència al centre

Els resultats de les eleccions catalanes d’aquest 12 de maig no poden ser més clarificadors:

  • Els partits dits independentistes s’han dedicat els darrers set anys (2017-2024), després del Primer d’Octubre, a gestionar la miserable autonomia de Catalunya i a donar suport al Govern espanyol. Han desactivat deliberadament el procés cap a la independència i han bloquejat fer efectiva la independència al Parlament.
  • El resultat d’aquesta estratègia, com mantes vegades hem dit des de l’Assemblea, ha tornat a ser contundent: la desmobilització del votant independentista, que s’ha passat massivament a l’abstenció, i el malbaratament de la majoria independentista al Parlament.
  • Del 52% de vot popular a favor de les opcions dites independentistes el 2021 s’ha passat al 43,6% dels vots, i dels 2.079.330 vots a les eleccions del 2017 als 1.355.733 d’enguany.
    L’autonomisme desmobilitza l’independentisme. Erradicar la independència de la centralitat política només ha beneficiat el PSC-PSOE, el PP i VOX i al seu projecte inequívoc de gestió de la unitat d’Espanya.
  • Ara per ara, i després d’aquests resultats electorals, l’independentisme no està en condicions d’activar una majoria al Parlament, però sí de bloquejar que s’imposi una majoria autonomista i de tornar a activar la majoria social independentista en els mesos vinents.

En aquest context, l’Assemblea exigeix als partits dits independentistes:

  1. Que no donin cap vot ni abstenció al PSC-PSOE i bloquegin formar un govern autonomista.
  2. Que no negociïn l’abstenció del PSC-PSOE per tal de formar un govern JUNTS-ERC en minoria que quedaria condicionat permanentment al PSC-PSOE.
  3. Que recuperin un programa unitari d’acció independentista per fer efectiva la independència des del Parlament de Catalunya.
  4. Que a partir d’un acord unitari d’acció es torni a mobilitzar la majoria independentista i es convoquin noves eleccions a l’octubre.
  5. Que es promoguin nous lideratges per tal de donar credibilitat a la renovada estratègia independentista.

L’Assemblea continuarà sent-hi amb la mateixa fermesa, treballant des de cada barri i poble per fer palès que la independència de Catalunya és necessària i possible.

Ara, més que mai, és el moment de reforçar l’independentisme civil.

L’Assemblea presenta recurs de cassació davant el Tribunal Suprem en defensa de la Campanya Consum Estratègic

L’Assemblea Nacional Catalana ha presentat recurs de cassació -en català- davant el Tribunal Suprem en el qual s’argumenta que la campanya Consum Estratègic és una campanya informativa de consum centrat en valors, i que prohibir-la i qualificar-la d’acte obstaculitzador en la modalitat de boicot constitueix una violació dels drets i llibertats fonamentals.  Aquest moviment s’ha fet després que l’Audiència Provincial de Barcelona confirmés la paralització de la campanya i el tancament del web consumestrategic.cat, contravenint així la Convenció Europea de Drets Humans o la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea.

L’Assemblea defensa que:

  • És totalment legítim i emparat en la llibertat de pensament i d’expressió, així com el dret d’associació, que l’Assemblea promogui una campanya d’informació als consumidors animant-los a actuar pacíficament d’acord amb les condicions polítiques i socials necessàries per a la consecució i constitució de l’estat català independent, de dret, social i democràtic.
  • No existeix prova en les actuacions que l’Assemblea assenyalés a cap empresa, sinó que el seu objectiu era empoderar la societat catalana en les seves decisions de consum quotidià, en línia amb la finalitat estatuària de l’entitat.
  • El tribunal confon l’expressió d’idees polítiques per part de l’Assemblea, amb l’acompliment real de la campanya i atribueix a l’entitat conductes que mai van tenir lloc i que, a més, no estan prohibides per l’ordenament jurídic.
  • És doctrina consolidada del Tribunal Europeu de Drets Humans, que la llibertat d’expressió constitueix un pilar fonamental en un estat democràtic de dret i una condició essencial per al seu progrés, i són nombrosos els pronunciaments judicials que reconeixen que aquesta llibertat no sols protegeix les informacions o idees considerades inofensives o neutrals, sinó també aquelles que xoquen, inquieten o ofenen, perquè així ho exigeix el pluralisme i la tolerància. Així, la campanya és totalment legítima i d’acord amb els principis inspiradors d’una societat democràtica.
  • La sentència de l’Audiència Provincial ignora que tant el Tribunal de Justícia de la Unió Europea com el Tribunal Europeu de Drets Humans han establert que l’exercici dels drets humans, com la llibertat d’expressió, està per sobre dels drets econòmics i de mercat.

Per aquests motius l’Assemblea Nacional Catalana estudiarà tots els recursos i arribarà, si cal, fins als tribunals internacionals per denunciar la persecució política de la justícia espanyola contra els drets fonamentals de la ciutadania catalana.

L’Assemblea no farà actes amb partits polítics i es referma en el respecte a tots els drets humans i en contra del racisme i la xenofòbia

El Secretariat Nacional de l’Assemblea Nacional Catalana ha celebrat avui a Reus l’últim ple del mandat, on ha debatut el posicionament de l’entitat davant les eleccions al Parlament del pròxim 12 de maig. Ha decidit que no farà actes amb partits polítics ni candidats davant el risc d’instrumentalització de l’entitat i de desviació del debat cap a altres qüestions que no són sobre la independència.

En el plenari també s’ha decidit que els secretaris nacionals i càrrecs de les assemblees de base s’abstindran de donar suport a candidatures electorals.

Així mateix, com especifica el Codi ètic, el Secretariat Nacional s’ha refermat en el respecte a tots els drets humans com el de l’autodeterminació i els lingüístics i culturals, així com en contra del racisme i la xenofòbia.

Finalment, l’actual Secretariat Nacional, que finalitza el mandat el pròxim mes de maig, ha criticat la manca de propostes dels partits per fer efectiva la independència: “tot i tenir gairebé una legislatura amb majoria del 52%, han decidit fer un canvi de rumb radical de tornada a l’autonomisme i al pactisme a Madrid”. També ha volgut recordar-los que l’única via per aconseguir la independència de Catalunya és la unilateral i que és un greu error prioritzar un pacte impossible amb l’Estat espanyol que suposa refer un camí ja fet i estèril.

Secretariat Nacional
Assemblea Nacional Catalana

Comunicat de l’Assemblea

L’Assemblea Nacional Catalana recorda que les assemblees territorials són sobiranes i que gaudeixen de llibertat per convocar i organitzar actes. Tot i això, el Secretariat Nacional subratlla que d’acord amb els estatuts fundacionals no es pot fer campanya electoral, ni fomentar actes electorals en campanya.

D’altra banda, tot i que les assemblees territorials no requereixen autorització per dur a terme actes ni programar-los, cal tenir en compte que totes les assemblees han de respectar el Codi ètic de l’entitat, que assenyala que a l’Assemblea no hi ha cabuda a l’odi ni a la discriminació a minories o a col·lectius en funció de la seva raça, religió, gènere o orientació sexual.

Per tot això, el Secretariat Nacional remarca que l’Assemblea es manté fora del sistema de partits i que continuarà fomentant el debat democràtic independentista, sempre que aquest no friccioni amb la intolerància i l’odi.

L’acord per l’amnistia vol tancar en fals el procés polític independentista

Llegit i analitzat l’acord per la llei d’amnistia signat per Esquerra Republicana i Junts amb el Partit Socialista Obrer Espanyol, que ha estat aprovat per la Comissió de Justícia del Congrés i que haurà de ser ratificat per les corts espanyoles, l’Assemblea Nacional Catalana volem exposar el següent posicionament:

– L’amnistia pactada no soluciona el problema de fons que és el reconeixement del dret a l’autodeterminació i el respecte per part de l’Estat a la declaració d’independència de Catalunya, malgrat pugui suposar un alleujament personal per a algunes de les persones encausades. Ja va passar amb l’amnistia del 1977, que va deixar indemnes els crims del franquisme i va mantenir el sistema polític i judicial en mans del franquisme sociològic.

– Aquesta amnistia del 2024 li treu responsabilitat a l’Estat espanyol respecte a tota la repressió desfermada contra l’independentisme. Vol tancar en fals el procés polític independentista i l’Assemblea no ho permetrem. És una llei trampa que implica que dels més beneficiats puguin ser els policies espanyols encausats, ja que pels independentistes se sol·licitaran nombroses prejudicials al TJUE i en quedaran molts exclosos. Tots els casos seran revisats individualment, i per això tots els represaliats queden a menester del poder judicial espanyol, amb un biaix que no cal ni comentar.

– L’única veritable amnistia és la independència de Catalunya i els represaliats ho són perquè la classe política catalana no va voler fer efectiva la independència. Només hem avançat des de la unilateralitat, com ho férem i guanyàrem el Primer d’Octubre, i només amb la unilateralitat aconseguirem una veritable amnistia, fent efectiva la independència.

– Aquesta amnistia és interpretada per part de l’Estat com una rendició, “una reconciliació”, la “pacificació” i la “normalització” de Catalunya com una llei de punt final al procés polític per la independència que va tenir un dels seus punts culminants el Primer d’Octubre de 2017. Els partits catalans que han pactat aquesta llei també estan fent difusió d’aquesta interpretació ajornant sine die qualsevol projecte d’independència. Amb aquesta intenció es torna a posar sobre la taula un referèndum acordat. Qui més guanya amb aquesta amnistia és l’Estat espanyol, que pretén diluir el moviment independentista, debilitar-lo i liquidar-lo. No ho permetrem. Continuarem posant de manifest que l’única resolució del conflicte polític serà quan a Catalunya exercim el dret a l’autodeterminació per decidir la creació d’un estat independent.

– L’Assemblea no acceptem aquest punt final ni aquesta rendició i mantenim la voluntat intacta de fer efectiva la independència com a continuació del referèndum del Primer d’Octubre i de les majories absolutes reeditades al Parlament de Catalunya en favor de la independència. Malauradament, aquesta amnistia debilita totes les causes al Tribunal Europeu de Drets Humans just quan teníem l’Estat espanyol contra les cordes a la justícia internacional i en cap cas posa fi a la repressió, voluntat clara de l’Estat espanyol envers el nostre moviment.

Només la independència ens farà lliures!

Els socis ja poden votar telemàticament a la consulta sobre la Llista Cívica per la Independència

Des d’avui i fins al 14 de març, tots els socis ja poden votar telemàticament a la consulta sobre la Llista Cívica per la Independència. Per fer-ho només cal que entrin a l’aplicatiu de consultes de l’Assemblea.

Aquesta és la pregunta que hauran de respondre:
Estàs d’acord que l’Assemblea impulsi la Llista Cívica per la Independència a les pròximes eleccions al Parlament de Catalunya, per tal de fer efectiva la independència?

Per facilitar la votació, s’habilitaran més d’una vuitantena de punts presencials arreu del país, que aviat detallarem.

Els resultats de la consulta es donaran el dissabte 16 de març a l’Assemblea General Ordinària, que es celebrarà al Can Costa Centre Cultural de Taradell

Comunicat davant de les desinformacions interessades publicades recentment

Davant de les desinformacions interessades que s’han publicat recentment volem aclarir que:

  • L’impuls a una llista cívica és en el Full de ruta del 2022 (abans que entrés l’actual Secretariat Nacional). S’hi manté en el Full de ruta del 2023 amb més concreció. Tots dos fulls de ruta van ser aprovats pels socis amb àmplies majories. 
  • Quan es parla de la “direcció” de l’Assemblea es tergiversa sovint el concepte. Som una entitat assembleàriaL’òrgan de govern és el Secretariat Nacional, format actualment per més de seixanta persones, totes elles escollides pels socis. Totes les decisions es prenen per àmplies majories en els plenaris que fa cada mes aquest òrgan. Els socis, a més d’escollir el Secretariat Nacional, també decideixen el Full de ruta i se’ls consulten les decisions més transcendents. 
  • El mes de desembre, el Secretariat Nacional va aprovar, amb un suport del 90%, la creació d’un grup de treball que articulés la proposta de la llista cívica
  • Al plenari del mes de gener, aquest grup de treball (format per una trentena de secretaris nacionals) va presentar, ben definit, el projecte de la Llista Cívica per la Independència, la pregunta i el termini de 14 dies per votar a la consulta, així com la posada en marxa d’una pàgina web informativa. Va ser aprovat pel Secretariat Nacional amb un suport del 80% i menys del 10% en contra.
  • Actualment, s’està explicant el projecte a través d’una web, de comunicació interna, de les XXSS, i de xerrades a tot Catalunya (se’n faran prop de vuitanta), on participaran unes 5.000 persones.
  • Si els socis avalen el projecte de la Llista Cívica per la Independència, l’Assemblea impulsarà una agrupació d’electors INDEPENDENT de l’entitat, perquè es presenti a les pròximes eleccions al Parlament. 
  • Demanem respecte per a tots els socis que van escollir aquest Secretariat Nacional, que han aprovat els últims dos fulls de ruta a les Assemblees Generals Ordinàries de 2022 i 2023, i que de l’1 al 14 de març decidiran si estan d’acord que l’entitat impulsi aquesta iniciativa.


Comunicació
Assemblea Nacional Catalana

L’Assemblea denuncia la instrumentalització de la Comissió de Peticions del Parlament Europeu per atacar la immersió lingüística

Aquest matí l’Assemblea Nacional Catalana ha convocat una concentració davant la seu del Parlament Europeu de Barcelona contra la presència d’una missió de la Comissió de Peticions (PETI) que discrimina els drets de la minoria lingüística catalana.

Acompanyada per desenes de persones, entre les quals, representants de diverses entitats, com Súmate o Acord d’esquerres per la República Catalana, la presidenta de l’entitat, Dolors Feliu, ha llegit la carta que l’Assemblea ha adreçat als membres d’aquesta Missió i a la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola.

A la carta s’hi denuncia la instrumentalització de la Comissió amb l’objectiu partidista d’atacar la immersió. S’hi explica que aquesta missió prové d’una petició d’Ana Losada en representació de l’Asamblea por una Escuela Bilingue, i que va ser Dolors Montserrat, eurodiputada del Partit Popular, qui la va ressuscitar el 2019. La concentració s’ha fet mitja hora abans de la roda de premsa que Montserrat ha fet a la seu del Parlament Europeu de Barcelona explicant la missió.

L’escrit destaca que “la instrumentalització de les institucions de la UE, com la Comissió PETI, estableix un precedent perillós, ja que qüestiona la seva imparcialitat, sobretot quan s’utilitza com a eina contra els drets d’una minoria nacional com la catalana.”

Durant la lectura de la carta davant de la seu del Parlament Europeu, Dolors Feliu ha recordat que “les forces nacionalistes espanyoles, entre elles un Partit Popular espanyol hereu d’una organització fundada per ministres franquistes feixistes, fa dècades que ataquen la llengua i la identitat catalana amb tota mena de mitjans polítics i legals.”

Feliu també ha volgut deixar clar que “a una Europa plural i democràtica, que se suposa que respecta la diversitat lingüística, aquest atac orquestrat contra els drets dels catalans constitueix un atac greu i desproporcionat al principi de no discriminació per raó de la llengua”.

Consulteu la carta enviada en les seves versions en català i en anglès

L’Assemblea aprova la creació d’un grup de treball que articuli la proposta de la llista cívica

El Secretariat Nacional de l’Assemblea Nacional Catalana ha aprovat en el plenari d’aquest
dissabte, amb més del 90% del suport, la creació d’un grup de treball que desenvolupi el
projecte de la llista cívica. L’objectiu és poder definir amb el màxim de detall possible la
iniciativa perquè pugui ser votada pels socis i sòcies de l’entitat en la consulta prevista per al
primer trimestre de 2024 amb tota la informació i transparència.


El Secretariat Nacional considera que definir bé i poder traslladar tota la informació a les sòcies
i socis de l’entitat i a la ciutadania en general és molt important per esvair els dubtes que hi ha
amb el projecte de la llista cívica. Tal com expliciten els dos últims fulls de ruta de l’entitat,
“que l’Assemblea esdevingui un partit i es presenti a les eleccions no és una opció”.


L’Assemblea no planteja, doncs, convertir-se en un partit polític sinó que, tenint en compte el
context actual, proposa un altre instrument de mobilització per arribar com més aviat millor a
la independència de Catalunya, l’únic objectiu de l’entitat. En aquest cas, impulsant una
agrupació d’electors per a les pròximes eleccions al Parlament. Una iniciativa que busca
somoure l’escenari d’autonomisme on es troben instal·lats els partits independentistes.


El grup de treball, que recollirà els posicionaments i propostes dels secretaris nacionals i de les
assemblees de base de l’entitat, estarà format pels quatre càrrecs orgànics de l’Assemblea i
secretaris nacionals de les diferents comissions. Els seus objectius principals seran:
desenvolupar els principis de la llista cívica aprovats al darrer Full de ruta; implementar una
web informativa sobre la llista cívica per tal que tota la informació estigui a disposició dels
socis i sòcies i de la ciutadania en general; elaborar un codi ètic i una carta de compromís
polític amb l’aixecament de la DUI que hauran de signar els candidats i candidates; preparar la
consulta i proposar accions per fomentar la participació.


L’Assemblea fa mesos que treballa en la concreció d’aquesta proposta. A la primavera es van
fer desenes de xerrades sobre la llista cívica on es va recollir l’opinió de moltes persones que hi
van participar i que van ser decisives per actualitzar el Full de ruta que es va acabar aprovant a
finals de maig. El 18 de novembre la llista cívica va ser un dels temes centrals del CAB, la
trobada anual de les assemblees de base de l’organització, les conclusions del qual seran
tingudes en compte pel grup de treball que s’ha creat avui.

L’Assemblea denuncia, davant les Nacions Unides, l’augment del discursd’odi i la criminalització del poble català

La setzena edició del Fòrum d’Afers de Minories de l’ONU ha tingut lloc a Ginebra el 30 de
novembre i l’1 de desembre, i s’ha centrat en les minories i els reptes per aconseguir societats
cohesionades a partir de la igualtat, la inclusió i la participació.


La coordinadora de la Comissió d’Incidència Internacional de l’Assemblea, Bàrbara Roviró, ha
denunciat que des que Catalunya va celebrar el referèndum el 2017, la persecució contra el
poble català ha anat acompanyada de campanyes de desprestigi i de debats públics que
estigmatitzen els catalans i les catalanes a les xarxes socials i als mitjans de comunicació de
l’Estat espanyol. El llegat no democràtic i autoritari de Franco encara perdura a les institucions
espanyoles, i diversos partits polítics espanyols utilitzen la catalanofòbia com a eina electoral,
ha destacat Roviró.


En aquest sentit, la representant de l’Assemblea ha condemnat la tendència, que va en
augment, al discurs d’odi i la intolerància contra Catalunya. Una pràctica que reforça l’hostilitat
política, la repressió, la discriminació i la criminalització de la societat civil catalana.


Per aquests motius, l’Assemblea ha demanat a les autoritats competents de les Nacions Unides
que vetllin perquè les autoritats espanyoles compleixin amb les normes i obligacions
internacionals de protecció dels drets i la llengua del poble català contra l’odi i la catalanofòbia.
L’organització també ha reiterat el dret a l’autodeterminació com a únic instrument vàlid i
efectiu per superar la discriminació estructural i històrica que l’Estat espanyol sotmet al poble
català.


L’Assemblea participa regularment en trobades i fòrums internacionals de drets humans. Això
forma part de la seva tasca d’incidència internacional, per denunciar vulneracions de drets del
poble català per part de l’Estat espanyol.
El Fòrum de les Nacions Unides sobre minories se celebra anualment i hi poden participar tant
estats membres com organismes i agències de l’ONU, organitzacions i experts en la defensa
dels drets dels pobles.


Oficina d’Internacional
Assemblea Nacional Catalana

Els acords de Junts amb el PSOE per investir president espanyol també ens allunyen de la independència

Una vegada s’ha conegut el pacte de Junts amb el PSOE per donar suport a la investidura del president espanyol i a la propera legislatura, ens refermem en l’anàlisi que vam fer respecte al ja conegut pacte amb ERC. 

Renúncia a la unilateralitat i a fer efectiva la independència: el pacte Junts-PSOE expressa clarament un abandonament de la unilateralitat —l’única via possible per fer efectiva la independència— i deixa la posició política catalana ens mans de la voluntat negociadora, sabudament inexistent, dels partits polítics espanyols. Més enllà de referències retòriques per part de Junts al primer d’octubre i a la DUI del 27 d’octubre del 2017 —que van renunciar a fer-la efectiva— el text acordat remarca amb claredat que “La resolució ha de ser negociada i acordada i per tant correspon intentar-ho als actors als quals les urnes els han donat aquesta possibilitat”.Deixar en mans del PSOE una resolució al conflicte significa perpetuar el conflicte i postergar sine die la reva resolució. Més que un acord és una rendició. 

Per altra banda, en aquest context de renúncia a la unilateralitat, és ridícula per no dir irònica l’afirmació que “els acords han de respondre a les demandes majoritàries del Parlament de Catalunya”.Si això fos cert, el que estarien fent Junts i ERC és un acord per fer efectiva la independència al Parlament, atès que l’independentisme té majoria absoluta i la legitimitat del 52% dels vots. Paradoxalment es posen abans d’acord amb el PSOE per mantenir la submissió a Espanya que entre els independentistes per constituir l’Estat català, que és l’únic instrument que ens assegura un futur de llibertat, dignitat i prosperitat.  

Ens sembla una presa de pèl plantejar un acord polític que es vol dir “històric” a través de la simple reproducció de les posicions d’inici negociadores de les parts. Un acord seriós especificaria els acords de les parts i en cap cas unes meres posicions d’inici. El preu que paga l’anomenat independentisme és molt seriós: la presidència d’un Govern espanyol liderat per un PSOE que va aprovar el 155 per anorrear l’autogovern català. Una redacció d’intencions i posicions negociadores no mereix pagar aquest preu. I, a més, aquest plantejament no es fa des d’una posició d’igualtat, ja que una de les parts, el PSOE, es podrà desdir de tota negociació posterior un cop assolit l’objectiu de la investidura. 

Una vegada més la política catalana s’ha convertit en un foc d’encenalls. De manera grandiloqüent es parlava de “cobrar per avançat” i l’únic que s’assoleix és un document on es recullen posicions particulars dels actors sense cap acord rellevant. Més que un acord sembla una exposició dels desacords que ens han dut fins aquí i que es mantenen vigents. 

L’Assemblea no pensem quedar-nos de braços plegats, continuarem impulsant el procés d’independència i articularem tots els instruments i mecanismes necessaris per aconseguir-la el més aviat possible. El poble català que aspira a la llibertat té una entitat al seu costat que no s’aturarà fins a assolir-la.