Dos-cents catedràtics de 101 universitats i 24 països diferents han dirigit sengles cartes als presidents espanyol i català per exigir-los una actuació immediata en favor de la llibertat del raper català Pablo Hasél, nom artístic del ciutadà lleidatà Pablo Rivadulla Duró. La iniciativa ha estat protagonitzada pels catedràtics emèrits Dominic Keown i Henry Ettinghausen —de les universitats de Cambridge i Southampton— amb el suport de les organitzacions: Assemblea Nacional Catalana, que firma el president, Lluís Llach; el Pen Club Català, i la Comissió de la Dignitat, sense especificar cap via concreta per efectuar el seu alliberament.
La carta recorda que el passat 15 de febrer l’artista de hip-hop va complir el seu cinquè any de presó al centre penitenciari de Lledoners, al Bages, i que encara s’enfronta a catorze mesos més de presó. El motiu principal del seu empresonament és la calúmnia, en piulades i cançons, contra la Corona i les institucions de l’Estat. En aquest aspecte recorden a Sánchez i Illa que, segons les Nacions Unides, aquest delicte no té cap mena de cabuda en una democràcia i que organitzacions de drets humans, com ara Amnistia Internacional, així com diversos experts legals destacats a Espanya, han criticat l’empresonament de Hasél com una clara negació de la llibertat d’expressió i un abús dels drets humans.
La carta conclou: “En nom d’aquests acadèmics d’universitats distingides internacionals, us instem a reflexionar sobre la vergonyosa anormalitat que suposa el continuat empresonament del cantant. Li demanem, senyor president, que prengui tots els passos necessaris per assegurar la llibertat immediata del senyor Pablo Hasél”.
Carta dirigida al Sr. Sánchez i al Sr. Illa.
